fredag den 11. juni 2010

Samtale på arbejde

Vi sidder denne morgen over vores sædvanlige fælles fredags morgenmad, og taler om politisk korrekthed i Danmark. Hertil skal det måske nævnes, at min afdeling består af 3 hvide danskere, 1 dansker med kenyansk oprindelse (herefter kaldet Moe), 1 polak og 1 dansker adopteret fra Kina, herefter kaldet Hare.

Moe:"I skal prøve at læse denne artikel"

Moi:"Hvad handler den om?"

Moe:"Den handler om ordet neger"

Moi:"Ok... øhh, og?"

Moe:"Hvordan danskere ubevidst er racistiske i deres sprogbrug"

Moi:"Ok, jamen hvad skal man da kalde farvede mennesker... altså helt mørke mennesker?"

Moe:"Jamen jeg kalder mig jo for stærkt pigmenteret"

Moi:"Ja, men det er jo dit udtryk, men hvad er den politisk korrekte måde at formulere sig på?

Moe:"Det ved jeg faktisk ikke, farvet måske? Det bruger jeg i hvert fald også... Men prøv at søge på ordet 'neger' på wikipedia."

Moi:"Hmm, vi skal kalde hvide mennesker for kaukasiske og farvede mennesker med helt mørk hud for negroide..."

Moe:"Ej hvor grimt... Det lyder jo som en sygdom."

Og sådan fortsatte samtalen ellers, for hvordan er man egentlig politisk korrekt i dagens Danmark?

Hvis jeg kaldte Moe for negroid ville hun føle sig stødt, da hun selvfølgelig ser sig selv som dansker, da hun jo flyttede hertil som 1årig. Og hvis hun endelig skulle kategorisere sig selv efter sin hudfarve, ja så ville dette være som en farvet dansker...

Og hvad med min asiatiske kollega Hare? Hun er adopteret men husker ikke et liv udenfor Danmark, så hvorfor skal hun kategoriseres som asiat? Dette kan hun til tider føle sig stødt over, da hun intet tilhørsforhold har til Kina eller i det hele taget Asien.

Det var en meget interessant samtale der satte tankerne i gang: hvad er de korrekte termer i dagens Danmark? Er det virkelig politisk korrekthed man skal fokusere på, og ikke nærmere åbenhed? Og hvordan sætter man egentlig fokus på at ændre en hel nations sprogbrug, uden at den politiske korrekthed vokser til amerikanske dimensioner?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar